вторник, 30 август 2011 г.

Намеса в кризисна ситуация

- Ще ми дадете ли друг пример за действието на едноминутното порицание в друга сфера, извън управлението? – попита младият мъж.
- Да, разбира се – каза мениджърът. – Ще ви посоча два примера: единия е сериозен проблем на възрастни хора, а другият се отнася да детското възпитание.
- Какво имате предвид, когато казвате „сериозен проблем на възрастни хора”? – попита младият мъж.
- Имам предвид алкохолиците – отговори мениджърът. – Преди около тридесет години един наблюдателен свещеник открил метод, който сега се нарича „намеса в кризисна ситуация”. Той направил откритието си, когато помагал на една лекарска съпруга. Тя лежала в болница в критично състояние и бавно умирала от цироза на черния дроб, но продължавала да отрича, че е злоупотребявала с алкохол. Когато цялото и семейство се събрало около нея, свещеникът накарал всеки от тях да опише случай, в който тя е прекалявала с пиенето. Това е една важна част от едноминутното мъмрене. Преди да мъмриш някого, ти трябва сам да видиш неговото поведение – не можеш да разчиташ на това, което друг е видял. Никога недейте да мъмрите някого, правейки си изводи само от чутото.
- Интересно – прекъсна го младият мъж.
- Нека да продължа. След като семейството описало нейното поведение, свещеникът помолил всеки от тях да каже на жената как се е чувствал по време на тези инциденти. Събрани около нея, те един след друг и разказвали отначало какво е правела тя, а след това как са се чувствали те. Някои от тях били сърдите, други – разстроени, трети – притеснени. След това и казали колко много я обичат, инстинктивно я докосвали и и обяснявали колко биха искали тя да продължи да живее и да е щастлива. А и били сърдити само заради този начин на живот.
- Това е толкова просто – каза младият мъж. – особено когато става дума за такова сложно нещо като проблема с алкохола. И дава ли резултат?
- Доста добър – отговори Едноминутният мениджър. – Това не е чак толкова просто, както ви го обяснявам, разбира се, но тези три основни момента – да казвате на хората къде грешат; да им казвате как вие преживявате тяхната грешка; да им напомняте, че те имат качества и са ценени – водят до значително подобряване на поведението им.
- Това звучи невероятно – каза младият мъж.
- Зная – съгласи се мениджърът.

Едноминутният мениджър
Д-р Кенет Бланчард
Д-р Спенсър Джонсън
Преведе от английски Огнян Йовков

Няма коментари:

Публикуване на коментар